Ma 2017. augusztus 20.,
vasárnap
,
István
napja van.
Holnap
Sámuel napja lesz.


Irritábilis bél syndroma (IBS) diétás kezelése

Az irritábilis bél szindróma többféle tünettel járhat együtt. Szigorúan kötött diétát ezért nem lehet előírni, mindig a beteg egyéni állapotához és érzékenységéhez kell alkalmazkodnunk. Az érintettek többségénél megfigyelhető valamilyen táplálék-alkotórész iránti túlérzékenység. Amennyiben tudomása van róla mi az az élelmianyag vagy étel ami panaszt okoz, azt teljes egészében ki kell iktatni az étrendből.

Általában jó hatású, ha a rostbevitelt fokozatosan emeljük. Kíméletes módon tehetjük meg teljes kiőrlésű lisztből készült kenyerekkel, péksüteményekkel. A gabonakorpák szinte észrevétlenül adhatók az ételekhez, nem rontva azok ízélményét. Különösen kedvező tulajdonságú a zabkorpa. Tehetjük töltött, rakott ételekbe, vagdaltba, de natúr vagy gyümölcs joghurtba, kefirbe is keverhetjük. Szórhatunk a salátákra, keverhetünk majonézbe, salátaöntetekbe, vagy tésztákhoz is. A magasabb rostbevitelt több gyümölcs és zöldségféle fogyasztásával is elérhetjük. Ezek mellett ajánlott a napi folyadékfogyasztás 1-1,5 literrel való növelése.

Az erősen irritáló hatású, csípős fűszerek kerülendők (paprika, bors, torma, mustár, hagyma, fokhagyma), bár ha nem okoznak panaszt, szigorú tilalmuk nincs.

Kávé, tea, alkoholos italok fogyasztását csökkenteni vagy kerülni kell. A szénsavas italok sem ajánlottak.

Előfordulhat puffadás, teltségérzet, nagymértékű gázképződés, fájdalom. Ilyenkor a rostok csökkentése célszerű néhány napig, amíg a tünetek megszűnnek, majd óvatosan lehet újra emelni a mennyiséget. Oda kell figyelni rá, hátha csak egy bizonyos zöldségféle okoz panaszt, azt a továbbiakba ne fogyassza. Gázképződést fokozzák a következő ételek: hüvelyesek, káposztafélék, uborka, hagyma, szilva, banán, mazsola, teljes kiőrlésű gabonák, magas laktóztartalmú ételek, mesterséges édesítőszerek (főleg szorbitol, mannitol), magas zsírtartalmú ételek.

Ha laktóz érzékenység áll fenn, csak laktózmentes tejet és tejterméket vásároljon. A kemény sajtok nagy része kevés- vagy egyáltalán nem tartalmaz laktózt, pl. Pannónia, szabadon fogyasztható.

Előfordulhatnak hasmenéses időszakok is, ilyenkor étrendünk ennek megszüntetésére irányul. Jó hatású a rizsnyák leves, erős fekete tea, vizes kakaó. Fogyaszthatunk főtt rizst, burgonyát, sárgarépát, darát, főtt tésztát, kétszersültet, háztartási kekszet, stb. Heveny hasmenéses időszakban kerüljük a tejet és tejes ételeket, a teljes kiőrlésű lisztből készült termékeket, olajos magvakat (dió, mandula, napraforgó, szezámmag, lenmag, mogyoró, mák, stb.) Ha a panaszok enyhülnek, megszűnnek a rostbevitelt hámozott, főtt almával kezdjük Nagyon fontos a megfelelő folyadék- és elektrolitpótlás, amit megtehetünk szénsavmentes ásványvízzel, teával, szűrt gyümölcslével, bőséges leves fogyasztással. Szükség lehet a bélbaktériumok pótlására is, amelynek legjobb módja az erre a célra gyártott gyógyszertári készítmény. A panaszok megszűnése esetén a bélflóra helyreállítását természetes módon joghurttal, kefirrel is végezhetjük (az Activia joghurt kitűnő erre a célra).

Törekednünk kell rá, hogy minél változatosabb legyen az étrend, hogy biztosítani tudjuk a megfelelő energia és tápanyagigényt. Tünetmentes időszakban az egészséges táplálkozásban ajánlott ételeket, italokat részesítse előnyben.

www.dietetikamindenkinek.hu - vissza a főoldalra

Elérhetőség Oldaltérkép Partnerek Hirdetés Webmaster ©Copyright RSS

Dietetika mindenkinek
© dietetikamindenkinek.hu 2007-2017

Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS! Add a Startlaphoz Bookmark and Share